Waarom je nú met emailmarketing moet beginnen:
Afgelopen jaar ben ik met Ambitieuze Mensen begonnen met email-marketing, en dat was best recent (namelijk oktober zo’n beetje). En eigenlijk had ik dat veel eerder moeten doen, gezien deze data vaak veel waardevoller is dan alle advertenties die je maakt. Mensen schrijven zich namelijk bewust in voor een mailing… Je leest het: bewust. Mensen vullen hun email-adres in bij de opties, en zijn oprecht geïnteresseerd. Je kan je dus voorstellen dat het voor mij een gemiste kans was dat ik niet gelijk om deze data vroeg, bij aanmelden voor de community. Nu is dit een standaard vraag geworden, en mensen worden gelukkig van de nieuwsbrief omdat ze zien dat ondernemers samen hele leuke dingen ondernemen. Lesje geleerd.
Is email-marketing nog steeds zo effectief als men beweert?
Jazaker! Je komt namelijk direct terecht in de inbox van jouw potentiële klant. En als je écht waarde toevoegt, met bijvoorbeeld; een goed blog, een toffe aanbieding, jouw podcast, leuke freebies, blijven mensen lekker aanhaken. Maar zorg ervoor dat jouw content echt waardevol is, anders is het schieten in het donker. Leuker nog, 79% van de mensen die email-marketing gebruikt op een waardevolle manier zeggen dat hun merk beter herkend wordt en een kwart meer verkopen zien van hun mooie aanbod.
Wat zijn goede manieren van email-adressen ontvangen?
Wat we bij Ambitieuze mensen doen is heel simpel: we hebben de vraag gelijk stellen bij het aanmelden voor de community. Maar we zullen even wat effectieve manieren opsommen:
Gewoon vragen in de community. Bouw dus jouw audience op in een community-vorm, waar mensen een veilige omgeving hebben. Volgens statistieken melden zo een 10 tot 25 mensen per 100 aanmeldingen zich aan. Simpel!
Doorlopende advertentie op diverse platformen. Wij hebben altijd een adset lopen waar mensen door middel van een freebie hun email-adres achterlaten. De resultaten zijn ongeveer €0,54 per email-adres. Maar hierbij zorgen wij ervoor dat de freebies het ook écht waard zijn. Stop dus geen rommel in de inbox!
Pop-ups op jouw website. Zorg ervoor dat mensen zich ook via de website kunnen inschrijven. Als je door scrollt zie je de optie om jouw email-adres in te vullen, simpel maar effectief. Wat je ook zou kunnen doen is een pop-up bij het sluiten van de website, echter niet te veel, te snel of te gek doen. Dan is de kans groot dat jouw website als irritant wordt ervaren – en blijven mensen juist weg.
Hoeveel mensen openen de mail nu eigenlijk?
Volgens statistieken kan het openen best verschillen, maar het ligt veelal tussen de 40-60%. Dus stel je hebt 1000 lezers, dan kan het goed zijn dat 400 tot 600 mensen het geregeld lezen. Zonde om dit te laten liggen, want dit is geweldig voor jouw brand recognition! Nu gaan we door naar een stukje wiskunde, ik hoop dat je het bijhoudt Als 400 mensen de mail openen, klikt gemiddeld 18% door als jouw mail optimaal in elkaar zit. Dat houdt in dat er weer 72 mensen op jouw website komen, richting jouw blog, aanbod of ander moois. Hierin converteert een mail gemiddeld een mail gemiddeld tussen 2%-5%, dus als je het minimale pakt heb je toch weer 1,44 klant extra. Groeit jouw lijst en verbeter je jouw resultaten, dan kan je hier écht extra omzetten uit halen. Gewoon doen dus!
Is email-marketing duur?
Simpel antwoord: Nee. Er zijn heel veel mooie partijen waar je mee kan samenwerken, en je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wij werken zelf met Mailerlite (klik hier voor korting als je ooit een betaald account neemt!), en het kost per 1000 lezers ongeveer €10 per maand bij een betaald account. Dat is €0,01 per lezer! Dus als je alles goed instelt, en de lezers goed betrekt is dit vele malen goedkoper dan advertenties uitzetten. Goed te doen dus. Je hebt ook een heel dashboard waar je alles in kan zien, je filteren op non-actieve lezers en deze verwijderen, je kan campagnes aanmaken… What’s not to like? Ook is er een gratis pakket, waar je heel veel functies eerst even kan proberen. Als je gaat betalen krijg je er ook allemaal templates bij en er zitten duizenden opties voor pop-ups (in JS, HTML, plug en play…).
Last but not least: Hoe bouw je een goede email op? Dit hangt natuurlijk een beetje af van wat je verkoopt, of je een affiliate website bent en of je een zakelijk of informeel publiek hebt uiteraard. Gezien wij een mix hebben van bovenstaand, zullen we je meenemen in onze opbouw en waarom.
-
Voor herkenbaarheid beginnen wij altijd met ons verbrede logo in het midden-boven. Echter wordt deze niet té groot weergegeven, zodat mensen alvast een stukje verder kunnen lezen over de nieuwtjes. Zo haken mensen aan, en scrollen ze verder. Zie het als een leuk teasertje.
-
Een leuk verhaaltje met nieuwtjes, zodat de lezer blijft aanhaken. Gebruik hier een goed leesbaar lettertype, zodat iedereen (op welk device dan ook) alles goed kan lezen.
-
De blogs die je onlangs hebt gelanceerd goed benoemen, zorg er ook voor dat je onder de blogs een leuk aanbod hebt staan wat er goed bij past.
-
In ons geval: de agenda van de komende periode met onze challenges, meetings, coworkmomenten. Meestal zetten we er drie activiteiten in. Niet te veel keuzestress, en iedere keer als we de nieuwsbrief versturen updaten we dit ook weer.
-
Onderin zetten we de socials en waar we te bereiken zijn. Simpel maar effectief. Eventuele belangrijke info en linkjes komen hier ook te staan.
Zoals je ziet is de opmaak relatief simpel, want het is niet de bedoeling dat mensen zich naar schrikken van de ontvangen email. Kordaat en vriendelijk is heel belangrijk, met eventueel een extra informatiestuk zoals een toffe actie of freebie erin is voldoende.
Dus, hoe doe jij dat met jouw mails? We horen graag jouw ervaringen, waar jij wel eens de mist in bent gegaan en wat er juist lekker loopt! Misschien ook wel een tof onderwerp voor een podcast-sesh 😉
Tot snel,
Genevieve & beheer Ambitieuze Mensen